THE PRODUCTION OF SPACE BY HENRI LEFEBVRE
Henri Lefebvre (16 jun, 1901 - 29 Jun, 1991) adalah seorang ahli falsafah Perancis Marxsis dan sosiologi, paling dikenali untuk merintis kritikan kehidupan seharian, untuk memperkenalkan konsep hak ke bandar dan pengeluaran ruang sosial, dan untuk kerja-kerjadialektik, pengasingan, dan kritikan Stalinisme dan Strukturalisme. Dalam kerjaya prolifik, Lefebvre menulis lebih daripada enam puluh buku dan 300 artikel.
Hujah utama:
1.di sini terdapat tahap yang berbeza
ruang, dari angkasa sangat abstrak, mentah, semula jadi ('ruang mutlak') untuk
spatialities lebih kompleks yang kepentingan sosial yang dihasilkan ('ruang
sosial')."
2. Ruang sosial adalah produk sosial.
3. Setiap masyarakat menghasilkan ruang
sosial sendiri. Pengeluaran sosial ruang bandar adalah asas kepada pembiakan
masyarakat (kawalan sosial).
II. "Rancangan Kerja (WORK PRESENT)"
Latar Belakang Teori
I. falsafah tradisional ruang menjadi
kategori perintah yang dekat
Ruang Aristotle dan masa sebagai
kategori memudahkan penamaan dan classing bukti pancaindera; (tidak jelas)
Dalam logik Cartesian, ruang
memasuki alam mutlak.
Kantian ruang-masih berasingan
daripada sfera empirikal.
II. Sains ruang (matematik). -
ruang yang dicipta - infiniti, ruang
melengkung, dan lain-lain
"Bagaimana peralihan yang dibuat
dari ruang mathmatical (iaitu daripada kapasiti mental spesis manusia, dari
logik) ke alam semula jadi di tempat pertama, untuk mengamalkan kedua, dan
kemudiannya kepada teori sosial hidup yang mungkin perlu membuka di angkasa?
"
III. Bidang Moden Epistemologi
Ruang sebagai perkara mental.
Digunakan terlebih: mis. ruang sastera,
ruang ideologi, dan lain-lain
terhadap: Foucault - tidak menjelaskan
hubungan antara subjek dan objek, atau minda dan ruang fizikal / sosial.
terhadap: Chomsky, Nora, Kristeva, dan
lain-lain dalam tidak menjelaskan pengantaraan antara mental dan sosial, dalam
mengelakkan pandangan mereka dari "jurang antara ruang mental pada sebelah
satu dan bidang fizikal dan sosial di pihak yang lain" ( 6).
IV. Sains Angkasa
Satu pelbagai terhingga ruang (geografi,
ekonomi, demografi, dan lain-lain)
Wacana hadir pada ruang dan kepelbagaian
(ms 8)
Kepelbagaian sangat penerangan dan
sectionings membuatkan mereka mengesyaki.Ia mendedahkan bagaimana ini
mod pengeluaran adalah tertakluk kepada bahagian yang tidak berkesudahan.
(8)
Masyarakat secara keseluruhannya terus
dalam penindasan kepada amalan politik, iaitu kuasa kerajaan.
Sains Angkasa (8-9)
mewakili penggunaan politik pengetahuan
dalam cara yang lebih segera dalam kuasa-kuasa pengeluaran, dan dengan cara
'Mediate' ke dalam hubungan sosial pengeluaran.
membayangkan satu ideologi yang direka
untuk menyembunyikan penggunaan itu
merangkumi sekurang-terbaik utopia
teknologi, sejenis simulasi komputer masa depan
V. Angkasa dan p Hegemoni kapitalis.
9-11
Banyak aspek kapitalisme; semua
memainkan peranan dalam amalan mengikut keupayaan mereka berbeza-beza, konflik
Hegemoni satu kelas;
Angkasa-mengambil peranan aktif tetapi
tidak menjadi lokus pasif hubungan (11)
VI. Lefebvre kedudukan teori
teori kesatuan ruang yang menggabungkan
fizikal, mental dan sosial; menarik perbezaan antara mereka peringkat, dan
mendapati saling hubungan mereka tanpa mengabaikan konflik antara mereka.
VII. Bahagian Ini Ruang Critiqued
ideal dan setiap sebenar 'ini dua
jenis ruang melibatkan, menyokong dan mengandaikan yang lain "(14)
VIII. Kod Spatial dan Sistem Angkasa
tujuan:
Projek saya menggariskan tidak
bertujuan untuk menghasilkan wacana (atau) pada ruang, tetapi sebaliknya untuk
mendedahkan pengeluaran sebenar ruang dengan membawa pelbagai jenis ruang dan
kaedah usul mereka bersama-sama dalam teori tunggal. (16)
dialektik - teori hanya boleh mengambil
bentuk, dan digubal, pada peringkat 'menggantikan' bukannya menekankan
aspek ketat formal kod, saya bukannya hendaklah meletakkan tekanan pada watak
dialektik mereka. Kod akan dilihat sebagai sebahagian daripada hubungan yang
praktikal, sebagai sebahagian daripada interaksi antara 'subjek' dan ruang
mereka dan persekitaran. Saya akan cuba untuk mengesan untuk datang kepada
makhluk dan kehilangan codings / decodings. (18)
IX. Contoh Switching Kod Spatial -
fahaman surealisme [dari ruang subjektif
ke alam bahan badan dan dunia luar]
George Bataille [keseluruhannya ruang -
mental, fizikal, sosial -. Diberkas tragedi]
teori teknologi Jacque Lafitte [utopia
teknokrat dengan mesin 'aktif' dan 'pasif' mesin]
Fetishization Angkasa X. dalam
perkhidmatan Negeri itu. (Fokus Marxsis pada sejarah dan kawalan ruang
menjelaskan)
p. 24 [Buku] bertujuan untuk memupuk
konfrontasi antara idea-idea dan cadangan yang menerangi dunia moden walaupun
mereka tidak memerintah,. . . Merawat mereka. . Sebagai figure di ambang kemodenan.
XI. "Menyalahkan" kebangkitan
modenisme ("sekitar 1910") untuk memecahkan awal "ruang
akal" (25).
XII. (Sosial) Ruang Produk p (Sosial).
26-27
Lefebvre kritikan dua ilusi (ketelusan
dan realis) ms 27 -
Ilusi ketelusan ruang muncul sebagai
bercahaya, seperti yang difahami, sebagai memberi tindakan menerawang bebas.
[Berkaitan dengan ideologi yang keistimewaan pertuturan dan / atau bertulis;
mempunyai persaudaraan dengan idealisme falsafah. ]. Ilusi ini conflates
revolusi dan ketelusan (29) dan dia memanggilnya perangkap. Beliau hubungan ini
kepada andaian ideologi bahawa komunikasi sahaja boleh membawa kepada revolusi
nota sosial transformasi saya sebelah: bagaimana ini berkaitan dengan bawahan =
tiada suara itu tiada ruang?
Ilusi realis - kepercayaan bahawa
'perkara-perkara' mempunyai lebih kewujudan daripada 'subjek' pemikiran beliau
dan nafsunya. [Rapat kepada materialisme]
XIV. (Fizikal) ruang semulajadi adalah
hilang. p. 30
XV setiap masyarakat dan oleh itu setiap
mod pengeluaran dengan subvariants. .. Menghasilkan ruang, ruang sendiri.
Ruang sosial mengandungi (1) hubungan
sosial pembiakan, iaitu hubungan bio-fisiologi di antara jantina dan antara
kumpulan umur, bersama-sama dengan organisasi tertentu keluarga; dan (2)
hubungan-hubungan pengeluaran, iaitu pembahagian buruh dan organisasi dalam
bentuk fungsi hierarki sosial.
Tiga peringkat yang saling berkaitan
dalam masyarakat kapitalis: (1) pembiakan biologi (keluarga); (2) pembiakan
kuasa tenaga pekerja; (3) pengeluaran semula hubungan pengeluaran sosial. p. 32
Ruang boleh dikatakan memeluk pelbagai
persimpangan.
Konsep tritunggal p. 33 (dianalisis
secara mendalam dalam seksyen kemudian)
Amalan Spatial (dilihat)
Perwakilan ruang (mengandungI)
Ruangan perwakilan (hidup)
XVI contoh perwakilan yang berbeza ruang
untuk masyarakat sendiri persembahan atau pemuliharaan diri sendiri ms 34-36
penggunaan ada sebelum datangnya
kapitalisme laman agama dan politik
keperluan untuk menandakan realiti yang
lebih tinggi
keluarga peranan
penggunaan ruang simpanan untuk kuasa
mutlak
larangan
XVII Jika ruang adalah produk,
pengetahuan kita ia mesti dijangka untuk membiak dan menjelaskan satu proses
pengeluaran. 'Objek' kepentingan mesti dijangka beralih daripada
perkara-perkara di angkasa untuk pengeluaran sebenar ruang. (36-37) seksyen
utama untuk mengkaji dengan teliti
ruang kajian dalam p keseluruhannya. 37
[bagaimana ruang dihasilkan?]
Lefebvre ini ruang kongsi gelap: yang
dilihat, mengandungi, dan hidup pp 38-39
1. Amalan Spatial
-P. 33 yang merangkumi pengeluaran dan
pembiakan,. . . Amalan Spatial memastikan kesinambungan dan beberapa ijazah
perpaduan.
- P. 38 amalan keruangan masyarakat
merembeskan bahawa ruang masyarakat, ia propounds dan diandaikan, dalam
interaksi dialektik, ia menghasilkan secara perlahan dan sudah tentu kerana ia tuan
dan akan menyisihkan ia.
Dalam Zaman Pertengahan - memiliki bukan sahaja rangkaian jalan tempatan tetapi juga jalan-jalan utama di
antara bandar-bandar dan cara-cara jemaah besar '.
2. Perwakilan ruang:
-P. 33 terikat kepada hubungan-hubungan
pengeluaran dan 'pesanan'.
- P. 38 ruang dikonsepkan, ruang
saintis, perancang, urbanists, subdividers teknokrat dan jurutera sosial. . .
semua orang mengenal pasti apa yang tinggal dan apa yang kamu terima dengan apa
yang difahami.
Cth Dalam Zaman Pertengahan - termasuk
Bumi, dunia, Cosmos, ... sfera tetap dalam ruang terhingga, diametrik bisected
oleh permukaan Bumi; bawah ialah neraka Jahannam, dan ke atas dan langit.
3. Ruangan perwakilan:
-P. 33 menjelmakan symbolisms kompleks,
kadang-kadang dikodkan, kadang-kadang tidak, yang dikaitkan dengan sebelah
haram atau bawah tanah kehidupan sosial, seperti juga seni.
- P. 39 angkasa sebagai terus hidup
melalui imej dan simbol bersekutu, dan oleh itu ruang 'penduduk' dan
'pengguna', tetapi juga beberapa artis dan mungkin mereka, seperti penulis
falsafah dan beberapa, yang menggambarkan dan bercita-cita untuk melakukan
tidak lebih daripada menggambarkan.
Cth Dalam Zaman Pertengahan - gereja
kampung, tanah perkuburan, dewan dan bidang, atau persegi dan menara loceng.
XVIII penekanan kepada sifat sejarah
nota spatial production.-sampingan: seksyen ini akan bekerja dengan baik
sebagai seorang teman untuk "Negara dan City" Raymond Williams
'daripada (LT).
ruang mutlak - terdiri daripada serpihan
alam. . . tetapi sangat pentahbisan [laman] berakhir dengan pelucutan mereka
ciri-ciri semula jadi mereka dan keunikan. . .. agama dan politik dalam watak,
produk bon tanah sanguinity, dan bahasa, tetapi daripada ia berkembang ruang
yang relativized dan sejarah. p. 48
ruang abstrak -. . . angkatan sejarah
memecahkan semula jadi selama-lamanya dan apabila runtuhan ditubuhkan ruang
pengumpulan (pengumpulan segala kekayaan dan sumber: pengetahuan, teknologi,
wang, objek berharga, kerja-kerja seni dan simbol).
Laluan utama Menjelaskan Angkasa
Abstrak:
"Pembiakan hubungan sosial
pengeluaran dalam ruang [abstrak] pasti taat kepada dua kecenderungan:
pembubaran hubungan lama di satu tangan dan generasi hubungan baru di pihak
yang lain ... Oleh itu, walaupun ... negatif, ruang abstrak membawa dalam dirinya
sendiri yang benih jenis satu baru ruang [pembezaan ruang], kerana ruang
lantaran sebagai abstrak cenderung ke arah kehomogenan, ke arah penghapusan
perbezaan keganjilan atau sedia ada, ruang baru tidak boleh dilahirkan
(dihasilkan) melainkan jika ia menyerlahkan perbezaan "(52). saya sebelah
nota: ini kedengaran banyak seperti titik Stuart Hall menjadikan tentang
identiti berasaskan perbezaan yang agak daripada sambungan.
Aspek utama berkaitan ruang abstrak:
Penekanan Ia adalah pada kehomogenan dan
"keluar mendatar" saya sebelah nota: bunyi seperti Hork dan kritikan
Adorno industri budaya.
"Ruang abstrak, ruang borjuasi dan
kapitalisme, terikat kerana ia adalah dengan pertukaran (barangan dan komoditi,
seperti perkataan yang bertulis dan lisan, dan lain-lain) bergantung kepada
konsensus lebih daripada mana-mana ruang sebelum ia" (57)
Swasta vs awam ruangan bersama ruang
wujud. "Ruang tertakluk pengalaman sebagai penghalang" (57) - nota
sampingan: keseluruhan seksyen ini mengingatkan saya menduduki Wallstreet.
XX Key Petikan
"Untuk memandang rendah,
mengabaikan dan mengurangkan jumlah ruang untuk harga yg terlalu tinggi teks,
perkara bertulis, dan menulis sistem, bersama-sama dengan dibaca dan dilihat,
ke titik memberikan monopoli ini pada kebolehfahaman" (62).
"Hipotesis ini menetapkan sendiri
sehingga dalam pembangkang jelas kepada usaha menyeragamkan negeri, kuasa
politik, pasaran dunia, dan komoditi dunia kecenderungan yang mendapati
ungkapan praktikal mereka melalui dan di dalam ruang abstrak" (64).
XXI
Pertahanan terakhir kaedah beliau dengan
membandingkan ia Marx Grundrisse
Summary
Dalam bidang geografi Henri Lefebvre,
ahli teori Marxsis, adalah berkenaan dengan memahami hubungan antara
pengeluaran ruang dan hubungan sosial pengeluaran. Lefebvre menawarkan dua
tahap yang berbeza dan berbeza ruang: ruang asli (iaitu ruang mutlak / fizikal)
dan sosial dihasilkan jarak (iaitu ruang sosial). Ramai ulama telah berjuang
dengan pemahaman ruang sama ada sebagai entiti fizikal atau "perkara mental";
Lefebvre berpendapat bahawa kedua-duanya adalah di mana ruang adalah produk
sosial atau pembinaan nilai dan pengalaman dengan itu membolehkan untuk
pembiakan masyarakat. Society (ruang fizikal) diterbitkan semula melalui
hegemoni yang seterusnya menjana kapitalisme melalui keunggulan kelas ...
... Hujah ke arah kewujudan perlu awal
ruang semula jadi dalam usaha untuk menjejaskan ruang sosial yang akhirnya
memberi kesan governmentality dan kapitalisme ...
... Jika ruang sosial adalah produk
sosial, sebagai Lefebvre berpendapat, daripada ruang yang dihasilkan memang
satu cara pengeluaran yang asasnya membawa kepada penciptaan ruang baru di mana
wujud hubungan kuasa dan kawalan ...
... Akhirnya Lefebvre menyatakan ruang
sebagai satu bentuk kuasa.
lefebve bermula bab dengan berhujah
bahawa kemunculan kesedaran ruang dan pengeluaran ia boleh dikenal pasti dalam
peranan bersejarah Bauhaus. Bauhaus bukan sahaja terletak ruang dalam
konteksnya dan dibekalkan dengan perspektif yang baru, ia juga membangunkan satu
konsep baru ruang. Dalam tahun 1920-an selepas Perang Dunia I baru pelan
perancangan hubungan antara tempat kerja dan rumah telah direalisasikan. Untuk
Walter Gropius Bauhaus program baru ini direbus ke pengeluaran ruang. Bauhaus
memahami bahawa perkara-perkara yang tidak boleh diwujudkan secara bebas
daripada satu sama lain di angkasa, dengan keluar mengambil kira ada hubungkait
dan hubungan keseluruhan. Gropous difahami bahawa amalan sosial telah
ditakdirkan untuk berubah. Arkitek adalah tidak lagi hanya satu soalan
memperkenalkan bentuk, fungsi dan struktur bersama-sama dalam mengikut kepada
konsep beberapa kesatuan. Bauhaus kumpulan mendapati bahawa pemerhati boleh
bergerak apa-apa objek dalam ruang sosial. Angkasa kemudian membuka persepsi,
dan konsep, sepertimana ia lakukan untuk tindakan praktikal. Avant garde artis
masa yang sama datang ke pemahaman yang sama - bahawa semua aspek objek boleh
serentak dianggap. Beberapa akibat terhasil adalah bahawa kesedaran baru ruang
berlaku, di mana oleh ia adalah letupan. Terdapat pemahaman baru façade, yang
ia adalah konsep seperti wajah yang ditujukan kepada pemerhati telah
dimansuhkan. Dalam rangka kerja ini ruang global yang ditubuhkan dirinya. Pada
masa ini semua berfikir tentang ruang dan masa terikat dengan amalan sosial,
terutamanya dengan amalan industri.
Lefebve, menyatakan bahawa Sigfried Giedion
adalah yang pertama untuk mengambil memulakan ke arah sejarah ruang. Giedion
meletakkan ruang di pusat konsep sejarah, jumlah seni bina pertama Mesir dan Greek
telah diilhamkan dalam konteks hubungan sosial mereka - dari luar. Giedion
berhujah bahawa dengan Parthenon Rom memikirkan ruang dalaman untuk menjadi
penting. Walaupun semasa era kita sekarang, kita cuba untuk mencari
keseimbangan dalaman ke luar. Lefebve tidak bersetuju dengan Giedion dan
berhujah bahawa orang-orang Rom pada hakikatnya menyambut ruang luar dengan
membawa ia ke dalam bangunan itu, dengan kehadiran kubah. Lefebve terus dengan
kritikan Bruno Zevi berhujah bahawa, Zevi terhad pemahaman beliau ruang dengan
hamil ia sebagai asasnya kosong. Ini cara pemikiran mewujudkan dikotomi antara
dalam dan di luar ruang.
Lefebve membentangkan soalan yang dia
Arges tidak pernah ditanya, "apa sebenarnya mod kewujudan hubungan sosial?
Adakah mereka yang besar? Semula jadi? Of rasmi abstrak? Lefebve menjelaskan
bahawa ruang itu sendiri adalah pada sekali produk mod kapitalisme pengeluaran
dan instrumen ekonomi-politik borjuasi.
Menggunakan bahasa ruang, ada sebelum
dan selepas, manakala sekarang menguasai kedua-dua yang lalu dan masa depan.
Bahasa Memahami, sistem lisan dan bukan lisan akan berguna dalam pemahaman
ruang. Tetapi, dia terus untuk menerangkan kepentingan dalam memahami bahawa
ruang dihasilkan sebelum ia dibaca.
DEATH AND LIFE OF GREAT AMERICAN CITY BY JANE JACOBS
Jane Jacobs, OC OOnt (4 Mei 1916 - April 25, 2006) adalah seorang jurnalis Amerika-Kanada, penulis, dan aktivis terkenal karena pengaruhnya pada kajian perkotaan. Buku berpengaruhnya Kematian dan Kehidupan Kota Great American (1961) menyatakan bahwa pembaharuan perkotaan tidak menghormati keperluan yang paling kota-penghuni. Buku ini juga memperkenalkan konsep-konsep sosiologi seperti "mata di jalan" dan "modal sosial".
Jacobs dikenal untuk mengorganisi upaya akar rumput untuk melindungi lingkungan yang ada dari "kawasan kumuh"-dan khususnya untuk perlawanannya terhadap Robert Musa dalam rencananya untuk merombak lingkungan nya Greenwich Village. Dia berperan penting dalam pembatalan akhirnya Expressway Lower Manhattan, yang akan lulus langsung melalui Washington Square Park, dan ditangkap pada tahun 1968 kerana menghasut orang ramai pada sidang umum pada projeknya. Setelah pindah ke Kanada pada tahun 1968 ia bergabung dengan oposisi terhadap Expressway Spadina dan jaringan yang terkait hambatan di Toronto direncanakan dan di bawah konstruksi.
Sebagai seorang penulis perempuan dan ibu yang mengkritik ahli di bidang didominasi lelaki dari perencanaan perkotaan, Jacobs mengalami cemuhan dari tokoh mapan, yang menyebut dirinya sebagai "ibu rumah tangga" dan "wanita tua yang gila". Dia tidak memiliki gelar sarjana, dan juga dikritik kerana tidak seperti seorang sarjana dan tepat. Dia telah dituduh tidak memperhatikan ketidaksetaraan ras, dan konsep nya "unslumming" telah dibandingkan dengan gentrifikasi.
Jacobs secara ringkas menerangkan
idea-idea yang berpengaruh dalam perancangan ortodoks, bermula dari bandar
Taman Howard, memang satu set berdikari bandar-bandar kecil, sesuai untuk semua
tetapi mereka dengan rancangan untuk kehidupan mereka sendiri. Pada masa yang
sama, Beautiful City telah dibangunkan untuk memilah monumen dari seluruh
bandar, dan memasang mereka dalam satu unit. Kemudian Le Corbusier mencipta
Radiant City, terdiri daripada pencakar langit dalam sebuah taman. Jacobs
berpendapat bahawa semua ini adalah tidak relevan kepada bagaimana bandar
bekerja, dan oleh itu bergerak untuk menjelaskan mekanisme bandar-bandar di
bahagian pertama buku.
Beliau meneroka tiga kegunaan utama kaki
lima: keselamatan, kenalan, dan kanak-kanak asimilasi. Jalan keselamatan
digalakkan oleh laluan pejalan kaki yang jelas menandakan pemisahan awam /
swasta, dan oleh perlindungan spontan dengan mata kedua-dua pejalan kaki dan
mereka yang menonton aliran berterusan pejalan kaki dari bangunan. Untuk
membuat ini perlindungan mata yang berkesan meningkatkan keselamatan, perlu ada
"andaian tidak sedarkan diri sokongan jalan umum" apabila perlu, atau
elemen "amanah". Sebagai tempat utama kenalan, turapan menyumbang
untuk membina kepercayaan di kalangan jiran-jiran dari masa ke masa. Selain
itu, watak-watak sendiri dilantik awam seperti stor meningkatkan struktur
sosial kehidupan laluan pejalan kaki dengan pembelajaran berita pada harga
runcit dan menyebarkan ia. Jacobs berpendapat bahawa amanah itu tidak boleh
dibina tiruan di tempat-tempat awam seperti bilik permainan dalam projek
perumahan. Sidewalk kenalan dan keselamatan, bersama-sama, menghalang
pengasingan dan diskriminasi kaum.
Satu fungsi akhir kaki lima adalah untuk
menyediakan persekitaran yang bukan puncak pimpinan di tangan untuk kanak-kanak
untuk bermain. Ini tidak dicapai dalam ini dianggap "selamat" taman
bandar - satu andaian bahawa Jacobs serius cabaran kerana kekurangan mekanisme
pengawasan di taman-taman. Taman berfungsi yang berjaya, adalah orang-orang di
bawah penggunaan sengit oleh satu set pelbagai syarikat dan penduduk. Taman
tersebut biasanya mempunyai empat ciri-ciri biasa: Kerumitan, penengah,
matahari, dan kepungan. Kerumitan adalah pelbagai sebab orang menggunakan
taman-taman, di kalangan mereka penengah atau hakikat bahawa taman mempunyai
tempat yang dikenali sebagai pusat mereka. Sun, berlorek dalam musim panas,
harus hadir di taman-taman, serta bangunan untuk menyertakan taman.
Jacobs kemudian meneroka kejiranan
bandar, sukar untuk menentukan untuk sementara ia adalah organ tadbir urus
kendiri, ia tidak layan-diri. Tiga peringkat kawasan kejiranan bandar; bandar,
daerah, dan jalan-jalan, boleh dikenal pasti. Jalan harus dapat dengan berkesan
meminta bantuan apabila masalah besar timbul. Berkesan daerah itu perlu wujud
untuk mewakili jalan-jalan ke bandar. City adalah sumber kebanyakan wang awam -
daripada tabung persekutuan atau negeri.
Bahagian 2
Memandangkan kepentingan semua jenis
kepelbagaian, halus bercampur dalam sokongan bersama, bahagian dua buku ini
menerangkan syarat untuk kepelbagaian bandar atau mekanisme ekonomi yang
menghasilkan bandar-bandar yang meriah. Pertama, daerah mesti berkhidmat lebih
daripada satu fungsi utama untuk memastikan kehadiran orang yang menggunakan
kemudahan yang sama biasa pada masa yang berlainan. Kedua, blok perlu pendek,
untuk meningkatkan pilihan jalan antara titik berlepas dan destinasi, dan oleh
itu meningkatkan sosial dan sebagai pembangunan ekonomi hasil. Ketiga, bangunan
harus pada usia yang berbeza-beza, menampung orang yang berbeza dan perniagaan
yang mampu tahap yang berbeza daripada sewa. Keempat, harus terdapat kepekatan
padat orang, termasuk penduduk, untuk menggalakkan kehidupan bandar dilihat. Ia
adalah penting bahawa semua keempat-empat syarat yang perlu untuk menjana
kepelbagaian, dan ketiadaan setiap satu akan menyebabkan homogeny dan akhirnya
kebodohan.
Jacobs menyangkal mitos tentang
keburukan kepelbagaian dibentangkan dalam perancangan ortodoks. Pertama, beliau
berhujah bahawa kepelbagaian tidak semula jadi mengurangkan perintah visual.
Sebaliknya, homogeny atau pandang pelbagai-cari kawasan homogen kekurangan
kecantikan. Selain itu, kepelbagaian bukan punca kesesakan lalu lintas, yang
disebabkan oleh kenderaan dan orang tidak dalam diri mereka sendiri. Meriah,
pelbagai bidang menggalakkan berjalan. Kepelbagaian tidak permisif terhadap
kehancuran kegunaan jika ditentukan dengan betul-sama ada. Satu kategori
kegunaan menyumbang apa-apa untuk kemudahan umum daerah, seperti meters ringan,
berkembang di kawasan-kawasan yang tidak berjaya. Malah, untuk menjadikan
bidang ini berjaya dan seterusnya melupuskan kegunaan seperti kehancuran,
kepelbagaian harus dipertingkatkan. Satu kategori kedua kegunaan mengandung
kehancuran seperti bar dan teater adalah satu ancaman di kawasan kelabu, tetapi
tidak berbahaya di daerah bandar yang pelbagai. Kategori terakhir termasuk
tempat letak kereta, depot lori besar atau berat, stesen gas, gergasi
pengiklanan luar dan perusahaan berbahaya kerana skala salah mereka di
jalan-jalan tertentu. Jacobs mencadangkan bahawa mengenakan kawalan pada skala
jalan hadapan dibenarkan untuk kegunaan akan mengurangkan penggunaan.
Bahagian 3
Bahagian tiga buku ditetapkan untuk
menganalisis empat daya kemerosotan dan pertumbuhan semula dalam kitaran
bandar: kepelbagaian berjaya sebagai faktor yang merosakkan diri, pemati
pengaruh unsur-unsur besar tunggal di bandar-bandar, ketidakstabilan penduduk
sebagai penghalang kepada pertumbuhan kepelbagaian, dan kesan awam dan wang
peribadi.
Kemusnahan diri daerah tertunggak
berjaya berlaku dengan menewaskan penduduk dan perniagaan yang kurang mewah,
untuk menggantikan mereka dengan orang-orang yang lebih mewah atau
menguntungkan, mungkin sebagai pendaraban mereka yang sudah sedia ada di daerah
itu. Ini bukan sahaja menghakis pelbagai penduduk dan perniagaan sebagai asas
untuk kepelbagaian dalam daerah yang tertentu, tetapi juga mempunyai kesan salib
pada kepelbagaian lokasi lain dengan menghalang mereka daripada perniagaan itu
menguntungkan dan penduduk mewah diperlukan untuk sokongan bersama. Massive
kemudahan tunggal seperti trek kereta api, taman besar, dan kampus mewujudkan
vakum di kawasan segera sebelah sempadan mereka kerana kawasan itu (sempadan
bersebelahan) adalah perhentian penggunaan umum. Jacobs mencadangkan untuk
memikirkan kes-line sempadan, seperti kegunaan taman khas (astaka catur atau
pemeriksa), dalam usaha untuk campuran sempadan dan kawasan serta-merta jiran
bersama-sama dan belum menyimpan bandar sebagai bandar dan elemen besar-besaran
(seperti taman ) sebagai dirinya.
Ketidakstabilan penduduk adalah faktor
ketiga dalam kitaran kehidupan bandar. Sebagai contoh, alasan bahawa kawasan
miskin kekal miskin adalah penduduk yang tidak stabil penduduk di sana,
bersedia untuk keluar apabila mereka tidak mempunyai pilihan. Oleh itu, Jacobs
mencadangkan bahawa proses sebenar slumming, berbanding setinggan beralih
melalui projek-projek pembaharuan atau setinggan immuring amalan perancangan
ortodoks, adalah untuk membuat penduduk setinggan keinginan untuk tinggal dan
membangunkan kawasan kejiranan. Ini mungkin boleh dilakukan oleh wang tambahan
secara beransur-ansur yang membuat peningkatan berterusan dalam kualiti
kehidupan individu pemastautin kawasan miskin.
Faktor terakhir ialah wang awam dan
swasta. Jacobs berhujah bahawa wang mempunyai batasannya, tidak mampu membeli
kejayaan yang wujud untuk bandar-bandar kekurangan faktor kejayaan. Dia mengklasifikasikan
wang ke dalam 3 bentuk: kredit yang diberikan oleh institusi pinjaman
tradisional, bukan kerajaan, wang yang disediakan oleh kerajaan melalui resit
cukai atau kuasa pinjaman, dan wang dari neraka tunai dan kredit. Jacobs
berhujah bahawa walaupun perbezaan, ketiga-tiga jenis wang berkelakuan sama
dalam satu hal: Mereka membentuk bencana, bukannya secara beransur-ansur,
perubahan di bandar-bandar. Beliau sepadan dengan kitaran dalam daerah bandar
dengan jenis ini wang: "Pertama penarikan balik semua wang konvensional,
maka kehancuran dibiayai oleh wang bayangan-dunia; maka pemilihan kawasan
tersebut oleh Suruhanjaya Perancangan sebagai calon untuk kegunaan bencana wang
kerajaan untuk membiayai kelulusan pembaharuan ". Ini wang bencana, dalam
ketiadaan wang secara beransur-ansur, buang daerah bandar yang memang sesuai
untuk kehidupan bandar dan mempunyai potensi untuk peningkatan pesat.
Bahagian 4
Bahagian empat buku khusus untuk taktik
berkesan untuk benar-benar meningkatkan prestasi bandar. Ini termasuk:
rumah-rumah subsidi, pergeseran kereta berbanding kepada hakisan bandar dengan
kereta, peningkatan perintah visual tanpa mengorbankan kepelbagaian,
menyelamatkan projek-projek, dan mereka bentuk semula mentadbir dan merancang
daerah.
Jacobs mencadangkan tempat tinggal
subsidi akan ditawarkan kepada orang-orang yang tidak mampu perumahan biasa.
Berbeza dengan amalan semasa di mana kerajaan bertindak sebagai tuan rumah,
orang-orang ini boleh dan harus ditempatkan oleh perusahaan swasta di bangunan
biasa, bukan projek. Kerajaan menjamin sewa kepada tuan-tuan tanah. Penyewa
membayar sewa subsidi, dikira berdasarkan tahap pendapatan mereka, dan kerajaan
membayar perbezaan. Dengan cara ini, di bawah keadaan bahawa pendapatan penyewa
meningkatkan, mereka tidak dipaksa untuk meninggalkan, untuk sewa mereka akan
diselaraskan. Oleh itu, kepelbagaian akan dipertingkatkan dengan mengekalkan
mereka yang ingin kekal pada pilihan mereka. Penyewa mungkin digalakkan untuk
tinggal dengan membiarkan mereka memiliki rumah secara beransur-ansur, selepas
tahun membayar sewa. Jacobs mengakui bahawa terdapat potensi untuk rasuah,
tetapi berpendapat bahawa rasuah tumbuh sebagai sasaran rasuah masih tidak
berubah. Oleh itu, beliau mencadangkan bahawa kaedah subsidi kediaman hendaklah
disemak dan diubah setiap lapan atau sepuluh tahun.
Bandar menawarkan pelbagai pilihan.
Walau bagaimanapun, seseorang itu tidak boleh mengambil kesempatan hakikat ini
tanpa mampu untuk mendapatkan sekitar dengan mudah. Oleh itu, menampung pengangkutan
bandar penting, dan ini tidak harus memusnahkan tanah berkaitan rumit dan pekat
penggunaan. Beliau mencadangkan taktik memberi ruang untuk kegunaan bandar lain
yang diingini yang bersaing dengan trafik automobil keperluan seperti meluaskan
kaki lima untuk memaparkan jalan yang akan menyempitkan asas jalan kenderaan
dan dengan itu secara automatik mengurangkan penggunaan kereta, dan kesesakan
lalu lintas. Jacobs berhujah bahawa kesepaduan visual tidak harus dianggap
sebagai matlamat. Beliau menekankan kepentingan pengumuman visual bahawa
beberapa tinggi jalan-jalan akan membuat dengan menggambarkan kehidupan sengit.
Pada sebelah bawah, jika jalan itu pergi dan pada jarak, Kerumitan dan
intensiti "latar depan" nampaknya akan berulang terhingga. Oleh itu,
pengulangan tidak berkesudahan dan kesinambungan harus terjejas, dengan
memperkenalkan penyelewengan dan gangguan visual ke tempat kejadian bandar,
seperti corak jalan yang tidak teratur dengan selekoh, bangunan khas, dan
lain-lain
Akhirnya Jacobs berhujah bahawa bandar
adalah masalah kerumitan yang dianjurkan. Tidak seperti masalah dua
pembolehubah atau tidak teratur-kerumitan mudah rawak statistik, masalah
kerumitan yang dianjurkan terdiri daripada pelbagai faktor yang saling
berkaitan. Oleh itu, struktur mendatar dalam perancangan bandar akan bekerja
lebih baik daripada struktur menegak, yang bertujuan masalah oversimplifying
kerumitan itu.
Menempah kritikan beliau yang paling
pedas untuk perancang "rasionalis" (khusus Robert Musa) tahun 1950-an
dan 1960-an, Jacobs berhujah bahawa perancangan bandar modenis menolak bandar,
kerana ia menolak manusia yang hidup dalam masyarakat yang dicirikan oleh
kerumitan berlapis dan huru-hara seolah-olah. Perancang modenis menggunakan
penaakulan deduktif untuk mencari prinsip-prinsip yang digunakan untuk
merancang bandar-bandar. Antara dasar-dasar yang paling ganas ialah pembaharuan
bandar, yang paling lazim ialah dan adalah pemisahan kegunaan (iaitu, kediaman,
perindustrian, perdagangan). Polisi ini, beliau mendakwa, memusnahkan
masyarakat dan ekonomi inovatif dengan mewujudkan terpencil, kawasan bandar
yang luar biasa.
Di tempat mereka Jacobs menganjurkan
"empat penjana kepelbagaian": "keperluan bagi keempat-empat
syarat adalah titik yang paling penting buku ini untuk membuat gabungan,
keadaan ini mewujudkan kolam renang ekonomi yang berkesan penggunaan." (Ms
151) Syarat-syarat adalah seperti berikut:
Kegunaan Campuran, mengaktifkan
jalan-jalan pada masa yang berlainan hari
Blok pendek, membenarkan kebolehtelapan
yang tinggi pejalan kaki.
Bangunan daripada pelbagai peringkat
umur dan negeri-negeri pembaikan.
Ketumpatan.
Estetik beliau boleh dianggap
bertentangan dengan yang moden, menegakkan lebihan dan kecergasan terhadap
perintah dan kecekapan. Beliau sering menyebutkan Greenwich Village New York
sebagai contoh masyarakat bandar yang bertenaga. Kampung, seperti banyak
komuniti yang sama, mungkin telah dipelihara, sekurang-kurangnya di bahagian,
oleh penulisan dan aktivisme beliau. Buku ini juga memainkan peranan utama
dalam pembangunan bandar Toronto di Kanada, di mana Jacobs telah terlibat dalam
kempen untuk menghentikan Lebuhraya Spadina. [2]
THE IMAGE OF THE CITY BY KEVIN LYNCH
Lynch mengkaji di Yale University, Taliesin (studio) di bawah Frank Lloyd Wright, Rensselaer Polytechnic Institute, dan menerima ijazah Sarjana Muda dalam perancangan bandar dari MIT pada tahun 1947. [1] Beliau bekerja di Greensboro, NC sebagai perancang sebuah bandar tetapi telah direkrut untuk mengajar di MIT oleh Lloyd Rodwin. Beliau memulakan syarahan di MIT pada tahun berikutnya, menjadi penolong profesor pada tahun 1949, telah bertempoh sebagai profesor bersekutu pada tahun 1955, dan menjadi seorang profesor penuh pada tahun 1963.
Lynch memberikan sumbangan bidang perancangan bandar melalui penyelidikan empirikal mengenai bagaimana individu melihat dan menavigasi landskap bandar. Buku-buku beliau meneroka kehadiran masa dan sejarah dalam persekitaran bandar, bagaimana persekitaran bandar mempengaruhi kanak-kanak, dan bagaimana untuk memanfaatkan persepsi manusia bentuk fizikal bandar-bandar dan wilayah sebagai asas konsep bagi reka bentuk bandar yang baik.
Selari dengan kerja akademik beliau, Lynch mengamalkan perancangan dan reka bentuk bandar dalam perkongsian dengan Stephen Carr, dengan siapa beliau mengasaskan Carr Lynch Associates di Cambridge, Massachusetts. Lynch meninggal dunia di rumah musim panas di Vineyard Martha pada tahun 1984.
Dalam buku ini, Lynch berhujah bahawa
orang dalam situasi timur bandar diri mereka dengan cara peta mental. Beliau
membandingkan tiga bandar Amerika (Boston, Jersey City, dan Los Angeles) dan
melihat bagaimana orang menyesuaikan diri di bandar-bandar. Satu tanggapan
pusat dalam buku ini adalah bahawa kebolehbacaan (juga dipanggil imageability
dan penglihatan). Kebolehbacaan bermakna melanjutkan ke skap bandar boleh
'membaca'. Orang yang bergerak melalui bandar terlibat dalam cara-dapatan.
Mereka perlu mampu untuk mengiktiraf dan mengatur elemen bandar ke dalam corak
yang koheren. "Dalam proses cara-dapatan, pautan strategik adalah imej
alam sekitar, gambar teritlak mental fizikal dunia luar yang dipegang oleh
seseorang individu. Imej ini merupakan produk kedua-dua sensasi serta-merta dan
memori pengalaman lalu, dan ia digunakan untuk mentafsir maklumat dan
membimbing tindakan "(ms 4). Lynch mencadangkan bahawa peta ini mental
terdiri daripada lima elemen: (1) laluan: laluan bersama-sama orang yang
bergerak di seluruh bandar; (2) tepi: sempadan dan pecah kesinambungan; (3)
daerah: kawasan yang dicirikan oleh ciri-ciri biasa; (4) nod: tempat-tempat
strategik tumpuan untuk orientasi seperti dataran dan simpang; dan (5) tanda:
mata luaran orientasi, biasanya objek mudah identifyable fizikal dalam landskap
bandar. Daripada kelima-lima elemen, laluan penting terutamanya mengikut Lynch,
kerana ini menganjurkan mobiliti bandar.
Peta yang jelas mental persekitaran
bandar diperlukan untuk melawan ketakutan sentiasa menjulang kekeliruan. Peta
mental dibaca memberi orang rasa penting keselamatan emosi, ia adalah rangka
kerja untuk komunikasi dan organisasi konseptual, dan meningkatkan kedalaman
dan intensiti pengalaman manusia seharian. Itu, bandar itu sendiri adalah
simbol berkuasa masyarakat kompleks, berhujah Lynch. Satu imej alam sekitar
mempunyai tiga komponen: identiti (pengiktirafan elemen bandar sebagai entiti
yang berasingan), struktur (hubungan elemen bandar objek lain dan pemerhati),
dan makna (nilai praktikal dan emosi kepada pemerhati). Ia adalah penting
bahawa elemen-elemen bandar tidak rapat-rapat direka ke terperinci tepat dan
muktamad tetapi membentangkan suatu perintah yang terbuka. Penduduk di kawasan
bandar perlu dapat aktif membentuk cerita mereka sendiri dan mewujudkan
aktiviti baru. Lynch membentangkan karyanya sebagai agenda untuk pereka bandar.
Mereka harus reka bentuk bandar dalam apa-apa cara yang ia memberi ruang untuk
tiga 'pergerakan' berkaitan: pemetaan, pembelajaran, membentuk. Pertama, orang
harus mampu untuk memperoleh peta yang jelas mental persekitaran bandar mereka.
Kedua, rakyat perlu dapat belajar bagaimana untuk menavigasi dalam persekitaran
ini dengan latihan. Ketiga, orang mesti mampu untuk mengendalikan dan bertindak
ke atas persekitaran mereka.
Pada pandangan saya buku ini adalah satu
kerja yang berharga yang luar biasa untuk memahami bagaimana orang melihat,
mendudukinya dan bergerak dalam landskap bandar. Ia menunjukkan bahawa ruang
bandar tidak hanya terdiri daripada ciri-ciri fizikal tetapi juga oleh
perwakilan dalam imej mental. Mobiliti bukan sekadar (potensi) pergerakan bebas
mengalir tetapi bergantung kepada keupayaan penstrukturan dan mengenal pasti
alam sekitar melalui bantuan peta mental. Kerja Lynch 'telah berpengaruh kepada
ramai. Teori postmodernity Fredric Jameson (1991) misalnya merujuk kepada Lynch
apabila beliau berhujah bahawa peta kognitif adalah satu cara untuk menangani
kerumitan masyarakat dengan merapatkan 'objektif dan abstrak representasi
ruang, dan subjektif pengalaman kewujudan' ruang hidup '. Lynch juga boleh
dilihat sebagai pelopor kepada tesis berpengaruh oleh Henri Lefrebvre dari
tahun 1974 bahawa ruang tidak hanya 'di luar sana' sebagai entiti matematik
atau kategori keutamaan tetapi sentiasa sosial yang dihasilkan. Kerja Lynch
'mempunyai implikasi yang banyak untuk reka bentuk bandar dan menimbulkan
pelbagai soalan mengenai peranan hadir teknologi media mudah alih dan locative
dalam konteks bandar.
Satu soalan itu dilanjutkan kepada mana
cara mencari perubahan dari penghalaan diri kepada unsur-unsur bandar
kebanyakannya 'objektif untuk menjadi semakin subjektif melalui teknologi media
locative. Kami adalah jauh lebih mampu berbanding sebelum ini untuk
"menulis" bandar dengan pengalaman kita sendiri subjektif dan
berkongsi dengan orang lain melalui media mudah alih. Satu jawatan baru-baru
ini oleh Martijn de Waal membincangkan isu ini 'semantik cara-dapatan'. Elemen
penglihatan adalah penting di sini. Lynch sedang bercakap tentang elemen bandar
yang dilihat secara umum kepada semua orang. Tetapi apa yang berlaku apabila
orang semakin bergantung kepada mata swasta dan aneh orientasi melalui peranti
mudah alih mereka? Media Locative menambah lapisan tidak kelihatan makna sosial
ke bandar yang hanya boleh dilihat melalui antara muka yang berbeza (skrin
mudah alih), boleh diakses kepada orang lain di tempat lain, walaupun sering
sahaja kepada mereka yang merupakan anggota perkhidmatan atau komuniti. Apakah
ini bermakna untuk tanggapan kebolehbacaan umum, watak awam dan swasta imej
mental, dan sosial kemasukan / pengecualian?
Di samping itu, penekanan Lynch pada
kebolehbacaan jelas persekitaran bandar menimbulkan beberapa soalan penting
tentang kecenderungan semasa untuk menepukan landskap bandar dengan maklumat.
Apa yang berlaku kepada kebolehbacaan keseluruhan bandar apabila setiap bangunan,
objek, dan tempat mahu untuk berkomunikasi dan mengumumkan kewujudannya kepada
kami dengan menjerit "I Am Here, Lihatlah Pada Me!"? Sejauhmana akan
peranti mudah alih dan locative datang untuk bertindak sebagai penapis untuk
menangani dengan torrent maklumat, atau sebenarnya menjadi sebahagian daripada
masalah sendiri?
Satu lagi isu yang dibesarkan oleh Lynch
'kerja adalah soalan yang kekal serendipity (akhir), jadi sering dibincangkan
berhubung kepada media mudah alih dan perkhidmatan berasaskan lokasi. Adakah
perkhidmatan locative melemahkan potensi untuk penerokaan dan pertemuan yang
tidak diduga dengan tempat-tempat orang ramai dan baru, apabila pergerakan kami
dibimbing dan matlamat berorientasikan? Lynch dirinya merasakan kekeliruan itu
adalah punca ketakutan dan kebimbangan, dan telah mendakwa bahawa "[t] o
menjadi benar-benar hilang mungkin satu pengalaman yang agak jarang bagi
kebanyakan orang di bandar moden" (ms 4). Namun, di bawah keadaan terkawal
beliau mengakui bahawa "terdapat beberapa nilai dalam membingungkan,
labirin, atau kejutan dalam persekitaran" (ms 5).
Kerja Lynch turut memperkenalkan satu
soalan yang amat relevan pada masa kini. Adakah keupayaan kita untuk orientasi
dan cara mencari sesuatu yang kita belajar (dan itu boleh belajar meninggalkan
juga apabila kita keadaan luar ini ke navigasi peranti GPS kami, lihat posting
awal di blog ini di sini, sini, sini, dan di sini), atau adakah ia semula jadi
untuk rakyat serta haiwan lain? Lynch mengambil pendirian yang jelas apabila dia
berkata "ia kini seolah-olah tidak mungkin bahawa terdapat mana-mana
mistik" naluri "cara-dapatan" (ms 3), tetapi yang seolah-olah
membalas dengan bukti terbaru biologi untuk migrasi burung contoh.
Akhirnya, beberapa kenyataan yang lebih
kritikal. Lynch terutamanya menekankan peranan erti visual. Beliau berkata
bagaimana orang mencari jalan mereka di bandar dengan bergantung pada
penglihatan. Fakulti lain seperti pendengaran dan juga berbau kurang dalam
karyanya. Sesetengah penulis kemudian telah menekankan peranan bunyi dalam
mengalami bandar (contohnya Paul DuGay mengenai Walkman; Michael Bull mengenai
telefon mudah alih sebagai peranti audio; Caroline Basset, dan De Jong &
Schuilenburg dalam isu khas Majalah Terbuka tentang bunyi) . A peninggalan berkaitan
dalam analisis Lynch 'pengalaman bandar adalah peranan media secara umum dan
teks khususnya. Ini adalah ganjil kerana Lynch begitu jelas menggunakan istilah
kebolehbacaan dalam kerjanya. Sudah tentu ia boleh membalas bahawa media tidak
memainkan apa-apa peranan yang besar dalam konteks bandar pada masa menulis
buku ini (1960) tetapi ini tersasar titik bahawa bandar sejak dari awal lagi
mereka telah tertulis oleh tanda-tanda dan media, sebagai Malcolm McCullough
begitu jelas ditunjukkan dalam ucaptama beliau di The Mobile City 2008. Seorang
penulis awal moden seperti Walter Benjamin misalnya sudah kelihatan pada
hubungan antara media cetak dan bandar, dan menekankan bahawa bandar moden
semakin dikuasai oleh "skrip-imej". "Skrip - telah dijumpai,
dalam buku ini, berlindung di mana ia boleh membawa kewujudan autonomi -
pitilessly diseret keluar ke jalan oleh iklan dan tertakluk kepada heteronomies
kejam huru-hara ekonomi", kata beliau dalam esei dipanggil "Audit
disaksikan Buku ".
Namun, "Imej City" adalah karya
klasik dan boleh membaca semula sebagai karya segar di zaman ini. Bahagian
pemetaan / pembelajaran / membentuk Lynch juga boleh digunakan sebagai
persoalan penting yang boleh dikemukakan untuk setiap projek media locative.
Sejauhmana melakukan media locative tepat atau insightfully memetakan
persekitaran kita (pengalaman)? Untuk sejauh manakah media locative mengajar
kita untuk melihat dan mengalami persekitaran kita? Sejauhmana adakah media
locative membolehkan kita untuk membentuk dan mengubah persekitaran kita?.
No comments:
Post a Comment