Tuesday, January 1, 2013

RERUANG DAN PEMBANGUNAN: RUMUSAN BUKU THE PRODUCTION OF SPACE,THE IMAGE OF THE CITY DAN DEATH AND LIFE OF GREAT AMERICAN CITY


THE PRODUCTION OF SPACE BY HENRI LEFEBVRE

Henri Lefebvre (16 jun, 1901 - 29 Jun, 1991) adalah seorang ahli falsafah Perancis Marxsis dan sosiologi, paling dikenali untuk merintis kritikan kehidupan seharian, untuk memperkenalkan konsep hak ke bandar dan pengeluaran ruang sosial, dan untuk kerja-kerjadialektik, pengasingan, dan kritikan Stalinisme dan Strukturalisme. Dalam kerjaya prolifik, Lefebvre menulis lebih daripada enam puluh buku dan 300 artikel.

Hujah utama:

1.di sini terdapat tahap yang berbeza ruang, dari angkasa sangat abstrak, mentah, semula jadi ('ruang mutlak') untuk spatialities lebih kompleks yang kepentingan sosial yang dihasilkan ('ruang sosial')."
2. Ruang sosial adalah produk sosial.
3. Setiap masyarakat menghasilkan ruang sosial sendiri. Pengeluaran sosial ruang bandar adalah asas kepada pembiakan masyarakat (kawalan sosial).

II. "Rancangan Kerja (WORK PRESENT)"

Latar Belakang Teori

I. falsafah tradisional ruang menjadi kategori perintah yang dekat

Ruang Aristotle dan masa sebagai kategori memudahkan penamaan dan classing bukti pancaindera; (tidak jelas)
Dalam logik Cartesian, ruang memasuki alam mutlak.
Kantian ruang-masih berasingan daripada sfera empirikal.

II. Sains ruang (matematik). -

ruang yang dicipta - infiniti, ruang melengkung, dan lain-lain
"Bagaimana peralihan yang dibuat dari ruang mathmatical (iaitu daripada kapasiti mental spesis manusia, dari logik) ke alam semula jadi di tempat pertama, untuk mengamalkan kedua, dan kemudiannya kepada teori sosial hidup yang mungkin perlu membuka di angkasa? "

III. Bidang Moden Epistemologi

Ruang sebagai perkara mental.
Digunakan terlebih: mis. ruang sastera, ruang ideologi, dan lain-lain
terhadap: Foucault - tidak menjelaskan hubungan antara subjek dan objek, atau minda dan ruang fizikal / sosial.
terhadap: Chomsky, Nora, Kristeva, dan lain-lain dalam tidak menjelaskan pengantaraan antara mental dan sosial, dalam mengelakkan pandangan mereka dari "jurang antara ruang mental pada sebelah satu dan bidang fizikal dan sosial di pihak yang lain" ( 6).

IV. Sains Angkasa

Satu pelbagai terhingga ruang (geografi, ekonomi, demografi, dan lain-lain)
Wacana hadir pada ruang dan kepelbagaian (ms 8)
Kepelbagaian sangat penerangan dan sectionings membuatkan mereka mengesyaki.Ia mendedahkan bagaimana ini mod pengeluaran adalah tertakluk kepada bahagian yang tidak berkesudahan. (8)
Masyarakat secara keseluruhannya terus dalam penindasan kepada amalan politik, iaitu kuasa kerajaan.
Sains Angkasa (8-9)
mewakili penggunaan politik pengetahuan dalam cara yang lebih segera dalam kuasa-kuasa pengeluaran, dan dengan cara 'Mediate' ke dalam hubungan sosial pengeluaran.
membayangkan satu ideologi yang direka untuk menyembunyikan penggunaan itu
merangkumi sekurang-terbaik utopia teknologi, sejenis simulasi komputer masa depan

V. Angkasa dan p Hegemoni kapitalis. 9-11

Banyak aspek kapitalisme; semua memainkan peranan dalam amalan mengikut keupayaan mereka berbeza-beza, konflik
Hegemoni satu kelas;
Angkasa-mengambil peranan aktif tetapi tidak menjadi lokus pasif hubungan (11)

VI. Lefebvre kedudukan teori

teori kesatuan ruang yang menggabungkan fizikal, mental dan sosial; menarik perbezaan antara mereka peringkat, dan mendapati saling hubungan mereka tanpa mengabaikan konflik antara mereka.

VII. Bahagian Ini Ruang Critiqued

 ideal dan setiap sebenar 'ini dua jenis ruang melibatkan, menyokong dan mengandaikan yang lain "(14)

VIII. Kod Spatial dan Sistem Angkasa

tujuan:
Projek saya menggariskan tidak bertujuan untuk menghasilkan wacana (atau) pada ruang, tetapi sebaliknya untuk mendedahkan pengeluaran sebenar ruang dengan membawa pelbagai jenis ruang dan kaedah usul mereka bersama-sama dalam teori tunggal. (16)
dialektik - teori hanya boleh mengambil bentuk, dan digubal, pada peringkat 'menggantikan' bukannya menekankan aspek ketat formal kod, saya bukannya hendaklah meletakkan tekanan pada watak dialektik mereka. Kod akan dilihat sebagai sebahagian daripada hubungan yang praktikal, sebagai sebahagian daripada interaksi antara 'subjek' dan ruang mereka dan persekitaran. Saya akan cuba untuk mengesan untuk datang kepada makhluk dan kehilangan codings / decodings. (18)

IX. Contoh Switching Kod Spatial -

fahaman surealisme [dari ruang subjektif ke alam bahan badan dan dunia luar]
George Bataille [keseluruhannya ruang - mental, fizikal, sosial -. Diberkas tragedi]
teori teknologi Jacque Lafitte [utopia teknokrat dengan mesin 'aktif' dan 'pasif' mesin]
Fetishization Angkasa X. dalam perkhidmatan Negeri itu. (Fokus Marxsis pada sejarah dan kawalan ruang menjelaskan)

p. 24 [Buku] bertujuan untuk memupuk konfrontasi antara idea-idea dan cadangan yang menerangi dunia moden walaupun mereka tidak memerintah,. . . Merawat mereka. . Sebagai figure di ambang kemodenan.

XI. "Menyalahkan" kebangkitan modenisme ("sekitar 1910") untuk memecahkan awal "ruang akal" (25).

XII. (Sosial) Ruang Produk p (Sosial). 26-27

Lefebvre kritikan dua ilusi (ketelusan dan realis) ms 27 -

Ilusi ketelusan ruang muncul sebagai bercahaya, seperti yang difahami, sebagai memberi tindakan menerawang bebas. [Berkaitan dengan ideologi yang keistimewaan pertuturan dan / atau bertulis; mempunyai persaudaraan dengan idealisme falsafah. ]. Ilusi ini conflates revolusi dan ketelusan (29) dan dia memanggilnya perangkap. Beliau hubungan ini kepada andaian ideologi bahawa komunikasi sahaja boleh membawa kepada revolusi nota sosial transformasi saya sebelah: bagaimana ini berkaitan dengan bawahan = tiada suara itu tiada ruang?
Ilusi realis - kepercayaan bahawa 'perkara-perkara' mempunyai lebih kewujudan daripada 'subjek' pemikiran beliau dan nafsunya. [Rapat kepada materialisme]

XIV. (Fizikal) ruang semulajadi adalah hilang. p. 30

XV setiap masyarakat dan oleh itu setiap mod pengeluaran dengan subvariants. .. Menghasilkan ruang, ruang sendiri.

Ruang sosial mengandungi (1) hubungan sosial pembiakan, iaitu hubungan bio-fisiologi di antara jantina dan antara kumpulan umur, bersama-sama dengan organisasi tertentu keluarga; dan (2) hubungan-hubungan pengeluaran, iaitu pembahagian buruh dan organisasi dalam bentuk fungsi hierarki sosial.
Tiga peringkat yang saling berkaitan dalam masyarakat kapitalis: (1) pembiakan biologi (keluarga); (2) pembiakan kuasa tenaga pekerja; (3) pengeluaran semula hubungan pengeluaran sosial. p. 32
Ruang boleh dikatakan memeluk pelbagai persimpangan.
Konsep tritunggal p. 33 (dianalisis secara mendalam dalam seksyen kemudian)
Amalan Spatial (dilihat)
Perwakilan ruang (mengandungI)
Ruangan perwakilan (hidup)

XVI contoh perwakilan yang berbeza ruang untuk masyarakat sendiri persembahan atau pemuliharaan diri sendiri ms 34-36

penggunaan ada sebelum datangnya kapitalisme laman agama dan politik
keperluan untuk menandakan realiti yang lebih tinggi
keluarga peranan
penggunaan ruang simpanan untuk kuasa mutlak
larangan

XVII Jika ruang adalah produk, pengetahuan kita ia mesti dijangka untuk membiak dan menjelaskan satu proses pengeluaran. 'Objek' kepentingan mesti dijangka beralih daripada perkara-perkara di angkasa untuk pengeluaran sebenar ruang. (36-37) seksyen utama untuk mengkaji dengan teliti

ruang kajian dalam p keseluruhannya. 37 [bagaimana ruang dihasilkan?]
Lefebvre ini ruang kongsi gelap: yang dilihat, mengandungi, dan hidup pp 38-39

1. Amalan Spatial
-P. 33 yang merangkumi pengeluaran dan pembiakan,. . . Amalan Spatial memastikan kesinambungan dan beberapa ijazah perpaduan.
- P. 38 amalan keruangan masyarakat merembeskan bahawa ruang masyarakat, ia propounds dan diandaikan, dalam interaksi dialektik, ia menghasilkan secara perlahan dan sudah tentu kerana ia tuan dan akan menyisihkan ia.
Dalam Zaman Pertengahan - memiliki bukan sahaja rangkaian jalan tempatan tetapi juga jalan-jalan utama di antara bandar-bandar dan cara-cara jemaah besar '.

2. Perwakilan ruang:
-P. 33 terikat kepada hubungan-hubungan pengeluaran dan 'pesanan'.
- P. 38 ruang dikonsepkan, ruang saintis, perancang, urbanists, subdividers teknokrat dan jurutera sosial. . . semua orang mengenal pasti apa yang tinggal dan apa yang kamu terima dengan apa yang difahami.
Cth Dalam Zaman Pertengahan - termasuk Bumi, dunia, Cosmos, ... sfera tetap dalam ruang terhingga, diametrik bisected oleh permukaan Bumi; bawah ialah neraka Jahannam, dan ke atas dan langit.

3. Ruangan perwakilan:
-P. 33 menjelmakan symbolisms kompleks, kadang-kadang dikodkan, kadang-kadang tidak, yang dikaitkan dengan sebelah haram atau bawah tanah kehidupan sosial, seperti juga seni.
- P. 39 angkasa sebagai terus hidup melalui imej dan simbol bersekutu, dan oleh itu ruang 'penduduk' dan 'pengguna', tetapi juga beberapa artis dan mungkin mereka, seperti penulis falsafah dan beberapa, yang menggambarkan dan bercita-cita untuk melakukan tidak lebih daripada menggambarkan.
Cth Dalam Zaman Pertengahan - gereja kampung, tanah perkuburan, dewan dan bidang, atau persegi dan menara loceng.

XVIII penekanan kepada sifat sejarah nota spatial production.-sampingan: seksyen ini akan bekerja dengan baik sebagai seorang teman untuk "Negara dan City" Raymond Williams 'daripada (LT).

ruang mutlak - terdiri daripada serpihan alam. . . tetapi sangat pentahbisan [laman] berakhir dengan pelucutan mereka ciri-ciri semula jadi mereka dan keunikan. . .. agama dan politik dalam watak, produk bon tanah sanguinity, dan bahasa, tetapi daripada ia berkembang ruang yang relativized dan sejarah. p. 48
ruang abstrak -. . . angkatan sejarah memecahkan semula jadi selama-lamanya dan apabila runtuhan ditubuhkan ruang pengumpulan (pengumpulan segala kekayaan dan sumber: pengetahuan, teknologi, wang, objek berharga, kerja-kerja seni dan simbol).
Laluan utama Menjelaskan Angkasa Abstrak:

"Pembiakan hubungan sosial pengeluaran dalam ruang [abstrak] pasti taat kepada dua kecenderungan: pembubaran hubungan lama di satu tangan dan generasi hubungan baru di pihak yang lain ... Oleh itu, walaupun ... negatif, ruang abstrak membawa dalam dirinya sendiri yang benih jenis satu baru ruang [pembezaan ruang], kerana ruang lantaran sebagai abstrak cenderung ke arah kehomogenan, ke arah penghapusan perbezaan keganjilan atau sedia ada, ruang baru tidak boleh dilahirkan (dihasilkan) melainkan jika ia menyerlahkan perbezaan "(52). saya sebelah nota: ini kedengaran banyak seperti titik Stuart Hall menjadikan tentang identiti berasaskan perbezaan yang agak daripada sambungan.

Aspek utama berkaitan ruang abstrak:

Penekanan Ia adalah pada kehomogenan dan "keluar mendatar" saya sebelah nota: bunyi seperti Hork dan kritikan Adorno industri budaya.
"Ruang abstrak, ruang borjuasi dan kapitalisme, terikat kerana ia adalah dengan pertukaran (barangan dan komoditi, seperti perkataan yang bertulis dan lisan, dan lain-lain) bergantung kepada konsensus lebih daripada mana-mana ruang sebelum ia" (57)
Swasta vs awam ruangan bersama ruang wujud. "Ruang tertakluk pengalaman sebagai penghalang" (57) - nota sampingan: keseluruhan seksyen ini mengingatkan saya menduduki Wallstreet.

XX Key Petikan

"Untuk memandang rendah, mengabaikan dan mengurangkan jumlah ruang untuk harga yg terlalu tinggi teks, perkara bertulis, dan menulis sistem, bersama-sama dengan dibaca dan dilihat, ke titik memberikan monopoli ini pada kebolehfahaman" (62).

"Hipotesis ini menetapkan sendiri sehingga dalam pembangkang jelas kepada usaha menyeragamkan negeri, kuasa politik, pasaran dunia, dan komoditi dunia kecenderungan yang mendapati ungkapan praktikal mereka melalui dan di dalam ruang abstrak" (64).

XXI

Pertahanan terakhir kaedah beliau dengan membandingkan ia Marx Grundrisse

Summary
Dalam bidang geografi Henri Lefebvre, ahli teori Marxsis, adalah berkenaan dengan memahami hubungan antara pengeluaran ruang dan hubungan sosial pengeluaran. Lefebvre menawarkan dua tahap yang berbeza dan berbeza ruang: ruang asli (iaitu ruang mutlak / fizikal) dan sosial dihasilkan jarak (iaitu ruang sosial). Ramai ulama telah berjuang dengan pemahaman ruang sama ada sebagai entiti fizikal atau "perkara mental"; Lefebvre berpendapat bahawa kedua-duanya adalah di mana ruang adalah produk sosial atau pembinaan nilai dan pengalaman dengan itu membolehkan untuk pembiakan masyarakat. Society (ruang fizikal) diterbitkan semula melalui hegemoni yang seterusnya menjana kapitalisme melalui keunggulan kelas ...

... Hujah ke arah kewujudan perlu awal ruang semula jadi dalam usaha untuk menjejaskan ruang sosial yang akhirnya memberi kesan governmentality dan kapitalisme ...

... Jika ruang sosial adalah produk sosial, sebagai Lefebvre berpendapat, daripada ruang yang dihasilkan memang satu cara pengeluaran yang asasnya membawa kepada penciptaan ruang baru di mana wujud hubungan kuasa dan kawalan ...

... Akhirnya Lefebvre menyatakan ruang sebagai satu bentuk kuasa.


lefebve bermula bab dengan berhujah bahawa kemunculan kesedaran ruang dan pengeluaran ia boleh dikenal pasti dalam peranan bersejarah Bauhaus. Bauhaus bukan sahaja terletak ruang dalam konteksnya dan dibekalkan dengan perspektif yang baru, ia juga membangunkan satu konsep baru ruang. Dalam tahun 1920-an selepas Perang Dunia I baru pelan perancangan hubungan antara tempat kerja dan rumah telah direalisasikan. Untuk Walter Gropius Bauhaus program baru ini direbus ke pengeluaran ruang. Bauhaus memahami bahawa perkara-perkara yang tidak boleh diwujudkan secara bebas daripada satu sama lain di angkasa, dengan keluar mengambil kira ada hubungkait dan hubungan keseluruhan. Gropous difahami bahawa amalan sosial telah ditakdirkan untuk berubah. Arkitek adalah tidak lagi hanya satu soalan memperkenalkan bentuk, fungsi dan struktur bersama-sama dalam mengikut kepada konsep beberapa kesatuan. Bauhaus kumpulan mendapati bahawa pemerhati boleh bergerak apa-apa objek dalam ruang sosial. Angkasa kemudian membuka persepsi, dan konsep, sepertimana ia lakukan untuk tindakan praktikal. Avant garde artis masa yang sama datang ke pemahaman yang sama - bahawa semua aspek objek boleh serentak dianggap. Beberapa akibat terhasil adalah bahawa kesedaran baru ruang berlaku, di mana oleh ia adalah letupan. Terdapat pemahaman baru façade, yang ia adalah konsep seperti wajah yang ditujukan kepada pemerhati telah dimansuhkan. Dalam rangka kerja ini ruang global yang ditubuhkan dirinya. Pada masa ini semua berfikir tentang ruang dan masa terikat dengan amalan sosial, terutamanya dengan amalan industri.

Lefebve, menyatakan bahawa Sigfried Giedion adalah yang pertama untuk mengambil memulakan ke arah sejarah ruang. Giedion meletakkan ruang di pusat konsep sejarah, jumlah seni bina pertama Mesir dan Greek telah diilhamkan dalam konteks hubungan sosial mereka - dari luar. Giedion berhujah bahawa dengan Parthenon Rom memikirkan ruang dalaman untuk menjadi penting. Walaupun semasa era kita sekarang, kita cuba untuk mencari keseimbangan dalaman ke luar. Lefebve tidak bersetuju dengan Giedion dan berhujah bahawa orang-orang Rom pada hakikatnya menyambut ruang luar dengan membawa ia ke dalam bangunan itu, dengan kehadiran kubah. Lefebve terus dengan kritikan Bruno Zevi berhujah bahawa, Zevi terhad pemahaman beliau ruang dengan hamil ia sebagai asasnya kosong. Ini cara pemikiran mewujudkan dikotomi antara dalam dan di luar ruang.

Lefebve membentangkan soalan yang dia Arges tidak pernah ditanya, "apa sebenarnya mod kewujudan hubungan sosial? Adakah mereka yang besar? Semula jadi? Of rasmi abstrak? Lefebve menjelaskan bahawa ruang itu sendiri adalah pada sekali produk mod kapitalisme pengeluaran dan instrumen ekonomi-politik borjuasi.

Menggunakan bahasa ruang, ada sebelum dan selepas, manakala sekarang menguasai kedua-dua yang lalu dan masa depan. Bahasa Memahami, sistem lisan dan bukan lisan akan berguna dalam pemahaman ruang. Tetapi, dia terus untuk menerangkan kepentingan dalam memahami bahawa ruang dihasilkan sebelum ia dibaca.


DEATH AND LIFE OF GREAT AMERICAN CITY BY JANE JACOBS

Jane Jacobs, OC OOnt (4 Mei 1916 - April 25, 2006) adalah seorang jurnalis Amerika-Kanada, penulis, dan aktivis terkenal karena pengaruhnya pada kajian perkotaan. Buku berpengaruhnya Kematian dan Kehidupan Kota Great American (1961) menyatakan bahwa pembaharuan perkotaan tidak menghormati keperluan yang paling kota-penghuni. Buku ini juga memperkenalkan konsep-konsep sosiologi seperti "mata di jalan" dan "modal sosial".

Jacobs dikenal untuk mengorganisi upaya akar rumput untuk melindungi lingkungan yang ada dari "kawasan kumuh"-dan khususnya untuk perlawanannya terhadap Robert Musa dalam rencananya untuk merombak lingkungan nya Greenwich Village. Dia berperan penting dalam pembatalan akhirnya Expressway Lower Manhattan, yang akan lulus langsung melalui Washington Square Park, dan ditangkap pada tahun 1968 kerana menghasut orang ramai pada sidang umum pada projeknya. Setelah pindah ke Kanada pada tahun 1968 ia bergabung dengan oposisi terhadap Expressway Spadina dan jaringan yang terkait hambatan di Toronto direncanakan dan di bawah konstruksi.

Sebagai seorang penulis perempuan dan ibu yang mengkritik ahli di bidang didominasi lelaki dari perencanaan perkotaan, Jacobs mengalami cemuhan dari tokoh mapan, yang menyebut dirinya sebagai "ibu rumah tangga" dan "wanita tua yang gila". Dia tidak memiliki gelar sarjana, dan juga dikritik kerana tidak seperti seorang sarjana dan tepat. Dia telah dituduh tidak memperhatikan ketidaksetaraan ras, dan konsep nya "unslumming" telah dibandingkan dengan gentrifikasi.


Jacobs secara ringkas menerangkan idea-idea yang berpengaruh dalam perancangan ortodoks, bermula dari bandar Taman Howard, memang satu set berdikari bandar-bandar kecil, sesuai untuk semua tetapi mereka dengan rancangan untuk kehidupan mereka sendiri. Pada masa yang sama, Beautiful City telah dibangunkan untuk memilah monumen dari seluruh bandar, dan memasang mereka dalam satu unit. Kemudian Le Corbusier mencipta Radiant City, terdiri daripada pencakar langit dalam sebuah taman. Jacobs berpendapat bahawa semua ini adalah tidak relevan kepada bagaimana bandar bekerja, dan oleh itu bergerak untuk menjelaskan mekanisme bandar-bandar di bahagian pertama buku.
Beliau meneroka tiga kegunaan utama kaki lima: keselamatan, kenalan, dan kanak-kanak asimilasi. Jalan keselamatan digalakkan oleh laluan pejalan kaki yang jelas menandakan pemisahan awam / swasta, dan oleh perlindungan spontan dengan mata kedua-dua pejalan kaki dan mereka yang menonton aliran berterusan pejalan kaki dari bangunan. Untuk membuat ini perlindungan mata yang berkesan meningkatkan keselamatan, perlu ada "andaian tidak sedarkan diri sokongan jalan umum" apabila perlu, atau elemen "amanah". Sebagai tempat utama kenalan, turapan menyumbang untuk membina kepercayaan di kalangan jiran-jiran dari masa ke masa. Selain itu, watak-watak sendiri dilantik awam seperti stor meningkatkan struktur sosial kehidupan laluan pejalan kaki dengan pembelajaran berita pada harga runcit dan menyebarkan ia. Jacobs berpendapat bahawa amanah itu tidak boleh dibina tiruan di tempat-tempat awam seperti bilik permainan dalam projek perumahan. Sidewalk kenalan dan keselamatan, bersama-sama, menghalang pengasingan dan diskriminasi kaum.
Satu fungsi akhir kaki lima adalah untuk menyediakan persekitaran yang bukan puncak pimpinan di tangan untuk kanak-kanak untuk bermain. Ini tidak dicapai dalam ini dianggap "selamat" taman bandar - satu andaian bahawa Jacobs serius cabaran kerana kekurangan mekanisme pengawasan di taman-taman. Taman berfungsi yang berjaya, adalah orang-orang di bawah penggunaan sengit oleh satu set pelbagai syarikat dan penduduk. Taman tersebut biasanya mempunyai empat ciri-ciri biasa: Kerumitan, penengah, matahari, dan kepungan. Kerumitan adalah pelbagai sebab orang menggunakan taman-taman, di kalangan mereka penengah atau hakikat bahawa taman mempunyai tempat yang dikenali sebagai pusat mereka. Sun, berlorek dalam musim panas, harus hadir di taman-taman, serta bangunan untuk menyertakan taman.
Jacobs kemudian meneroka kejiranan bandar, sukar untuk menentukan untuk sementara ia adalah organ tadbir urus kendiri, ia tidak layan-diri. Tiga peringkat kawasan kejiranan bandar; bandar, daerah, dan jalan-jalan, boleh dikenal pasti. Jalan harus dapat dengan berkesan meminta bantuan apabila masalah besar timbul. Berkesan daerah itu perlu wujud untuk mewakili jalan-jalan ke bandar. City adalah sumber kebanyakan wang awam - daripada tabung persekutuan atau negeri.

Bahagian 2

Memandangkan kepentingan semua jenis kepelbagaian, halus bercampur dalam sokongan bersama, bahagian dua buku ini menerangkan syarat untuk kepelbagaian bandar atau mekanisme ekonomi yang menghasilkan bandar-bandar yang meriah. Pertama, daerah mesti berkhidmat lebih daripada satu fungsi utama untuk memastikan kehadiran orang yang menggunakan kemudahan yang sama biasa pada masa yang berlainan. Kedua, blok perlu pendek, untuk meningkatkan pilihan jalan antara titik berlepas dan destinasi, dan oleh itu meningkatkan sosial dan sebagai pembangunan ekonomi hasil. Ketiga, bangunan harus pada usia yang berbeza-beza, menampung orang yang berbeza dan perniagaan yang mampu tahap yang berbeza daripada sewa. Keempat, harus terdapat kepekatan padat orang, termasuk penduduk, untuk menggalakkan kehidupan bandar dilihat. Ia adalah penting bahawa semua keempat-empat syarat yang perlu untuk menjana kepelbagaian, dan ketiadaan setiap satu akan menyebabkan homogeny dan akhirnya kebodohan.
Jacobs menyangkal mitos tentang keburukan kepelbagaian dibentangkan dalam perancangan ortodoks. Pertama, beliau berhujah bahawa kepelbagaian tidak semula jadi mengurangkan perintah visual. Sebaliknya, homogeny atau pandang pelbagai-cari kawasan homogen kekurangan kecantikan. Selain itu, kepelbagaian bukan punca kesesakan lalu lintas, yang disebabkan oleh kenderaan dan orang tidak dalam diri mereka sendiri. Meriah, pelbagai bidang menggalakkan berjalan. Kepelbagaian tidak permisif terhadap kehancuran kegunaan jika ditentukan dengan betul-sama ada. Satu kategori kegunaan menyumbang apa-apa untuk kemudahan umum daerah, seperti meters ringan, berkembang di kawasan-kawasan yang tidak berjaya. Malah, untuk menjadikan bidang ini berjaya dan seterusnya melupuskan kegunaan seperti kehancuran, kepelbagaian harus dipertingkatkan. Satu kategori kedua kegunaan mengandung kehancuran seperti bar dan teater adalah satu ancaman di kawasan kelabu, tetapi tidak berbahaya di daerah bandar yang pelbagai. Kategori terakhir termasuk tempat letak kereta, depot lori besar atau berat, stesen gas, gergasi pengiklanan luar dan perusahaan berbahaya kerana skala salah mereka di jalan-jalan tertentu. Jacobs mencadangkan bahawa mengenakan kawalan pada skala jalan hadapan dibenarkan untuk kegunaan akan mengurangkan penggunaan.

Bahagian 3

Bahagian tiga buku ditetapkan untuk menganalisis empat daya kemerosotan dan pertumbuhan semula dalam kitaran bandar: kepelbagaian berjaya sebagai faktor yang merosakkan diri, pemati pengaruh unsur-unsur besar tunggal di bandar-bandar, ketidakstabilan penduduk sebagai penghalang kepada pertumbuhan kepelbagaian, dan kesan awam dan wang peribadi.
Kemusnahan diri daerah tertunggak berjaya berlaku dengan menewaskan penduduk dan perniagaan yang kurang mewah, untuk menggantikan mereka dengan orang-orang yang lebih mewah atau menguntungkan, mungkin sebagai pendaraban mereka yang sudah sedia ada di daerah itu. Ini bukan sahaja menghakis pelbagai penduduk dan perniagaan sebagai asas untuk kepelbagaian dalam daerah yang tertentu, tetapi juga mempunyai kesan salib pada kepelbagaian lokasi lain dengan menghalang mereka daripada perniagaan itu menguntungkan dan penduduk mewah diperlukan untuk sokongan bersama. Massive kemudahan tunggal seperti trek kereta api, taman besar, dan kampus mewujudkan vakum di kawasan segera sebelah sempadan mereka kerana kawasan itu (sempadan bersebelahan) adalah perhentian penggunaan umum. Jacobs mencadangkan untuk memikirkan kes-line sempadan, seperti kegunaan taman khas (astaka catur atau pemeriksa), dalam usaha untuk campuran sempadan dan kawasan serta-merta jiran bersama-sama dan belum menyimpan bandar sebagai bandar dan elemen besar-besaran (seperti taman ) sebagai dirinya.
Ketidakstabilan penduduk adalah faktor ketiga dalam kitaran kehidupan bandar. Sebagai contoh, alasan bahawa kawasan miskin kekal miskin adalah penduduk yang tidak stabil penduduk di sana, bersedia untuk keluar apabila mereka tidak mempunyai pilihan. Oleh itu, Jacobs mencadangkan bahawa proses sebenar slumming, berbanding setinggan beralih melalui projek-projek pembaharuan atau setinggan immuring amalan perancangan ortodoks, adalah untuk membuat penduduk setinggan keinginan untuk tinggal dan membangunkan kawasan kejiranan. Ini mungkin boleh dilakukan oleh wang tambahan secara beransur-ansur yang membuat peningkatan berterusan dalam kualiti kehidupan individu pemastautin kawasan miskin.
Faktor terakhir ialah wang awam dan swasta. Jacobs berhujah bahawa wang mempunyai batasannya, tidak mampu membeli kejayaan yang wujud untuk bandar-bandar kekurangan faktor kejayaan. Dia mengklasifikasikan wang ke dalam 3 bentuk: kredit yang diberikan oleh institusi pinjaman tradisional, bukan kerajaan, wang yang disediakan oleh kerajaan melalui resit cukai atau kuasa pinjaman, dan wang dari neraka tunai dan kredit. Jacobs berhujah bahawa walaupun perbezaan, ketiga-tiga jenis wang berkelakuan sama dalam satu hal: Mereka membentuk bencana, bukannya secara beransur-ansur, perubahan di bandar-bandar. Beliau sepadan dengan kitaran dalam daerah bandar dengan jenis ini wang: "Pertama penarikan balik semua wang konvensional, maka kehancuran dibiayai oleh wang bayangan-dunia; maka pemilihan kawasan tersebut oleh Suruhanjaya Perancangan sebagai calon untuk kegunaan bencana wang kerajaan untuk membiayai kelulusan pembaharuan ". Ini wang bencana, dalam ketiadaan wang secara beransur-ansur, buang daerah bandar yang memang sesuai untuk kehidupan bandar dan mempunyai potensi untuk peningkatan pesat.

Bahagian 4

Bahagian empat buku khusus untuk taktik berkesan untuk benar-benar meningkatkan prestasi bandar. Ini termasuk: rumah-rumah subsidi, pergeseran kereta berbanding kepada hakisan bandar dengan kereta, peningkatan perintah visual tanpa mengorbankan kepelbagaian, menyelamatkan projek-projek, dan mereka bentuk semula mentadbir dan merancang daerah.
Jacobs mencadangkan tempat tinggal subsidi akan ditawarkan kepada orang-orang yang tidak mampu perumahan biasa. Berbeza dengan amalan semasa di mana kerajaan bertindak sebagai tuan rumah, orang-orang ini boleh dan harus ditempatkan oleh perusahaan swasta di bangunan biasa, bukan projek. Kerajaan menjamin sewa kepada tuan-tuan tanah. Penyewa membayar sewa subsidi, dikira berdasarkan tahap pendapatan mereka, dan kerajaan membayar perbezaan. Dengan cara ini, di bawah keadaan bahawa pendapatan penyewa meningkatkan, mereka tidak dipaksa untuk meninggalkan, untuk sewa mereka akan diselaraskan. Oleh itu, kepelbagaian akan dipertingkatkan dengan mengekalkan mereka yang ingin kekal pada pilihan mereka. Penyewa mungkin digalakkan untuk tinggal dengan membiarkan mereka memiliki rumah secara beransur-ansur, selepas tahun membayar sewa. Jacobs mengakui bahawa terdapat potensi untuk rasuah, tetapi berpendapat bahawa rasuah tumbuh sebagai sasaran rasuah masih tidak berubah. Oleh itu, beliau mencadangkan bahawa kaedah subsidi kediaman hendaklah disemak dan diubah setiap lapan atau sepuluh tahun.
Bandar menawarkan pelbagai pilihan. Walau bagaimanapun, seseorang itu tidak boleh mengambil kesempatan hakikat ini tanpa mampu untuk mendapatkan sekitar dengan mudah. Oleh itu, menampung pengangkutan bandar penting, dan ini tidak harus memusnahkan tanah berkaitan rumit dan pekat penggunaan. Beliau mencadangkan taktik memberi ruang untuk kegunaan bandar lain yang diingini yang bersaing dengan trafik automobil keperluan seperti meluaskan kaki lima untuk memaparkan jalan yang akan menyempitkan asas jalan kenderaan dan dengan itu secara automatik mengurangkan penggunaan kereta, dan kesesakan lalu lintas. Jacobs berhujah bahawa kesepaduan visual tidak harus dianggap sebagai matlamat. Beliau menekankan kepentingan pengumuman visual bahawa beberapa tinggi jalan-jalan akan membuat dengan menggambarkan kehidupan sengit. Pada sebelah bawah, jika jalan itu pergi dan pada jarak, Kerumitan dan intensiti "latar depan" nampaknya akan berulang terhingga. Oleh itu, pengulangan tidak berkesudahan dan kesinambungan harus terjejas, dengan memperkenalkan penyelewengan dan gangguan visual ke tempat kejadian bandar, seperti corak jalan yang tidak teratur dengan selekoh, bangunan khas, dan lain-lain
Akhirnya Jacobs berhujah bahawa bandar adalah masalah kerumitan yang dianjurkan. Tidak seperti masalah dua pembolehubah atau tidak teratur-kerumitan mudah rawak statistik, masalah kerumitan yang dianjurkan terdiri daripada pelbagai faktor yang saling berkaitan. Oleh itu, struktur mendatar dalam perancangan bandar akan bekerja lebih baik daripada struktur menegak, yang bertujuan masalah oversimplifying kerumitan itu.

Menempah kritikan beliau yang paling pedas untuk perancang "rasionalis" (khusus Robert Musa) tahun 1950-an dan 1960-an, Jacobs berhujah bahawa perancangan bandar modenis menolak bandar, kerana ia menolak manusia yang hidup dalam masyarakat yang dicirikan oleh kerumitan berlapis dan huru-hara seolah-olah. Perancang modenis menggunakan penaakulan deduktif untuk mencari prinsip-prinsip yang digunakan untuk merancang bandar-bandar. Antara dasar-dasar yang paling ganas ialah pembaharuan bandar, yang paling lazim ialah dan adalah pemisahan kegunaan (iaitu, kediaman, perindustrian, perdagangan). Polisi ini, beliau mendakwa, memusnahkan masyarakat dan ekonomi inovatif dengan mewujudkan terpencil, kawasan bandar yang luar biasa.
Di tempat mereka Jacobs menganjurkan "empat penjana kepelbagaian": "keperluan bagi keempat-empat syarat adalah titik yang paling penting buku ini untuk membuat gabungan, keadaan ini mewujudkan kolam renang ekonomi yang berkesan penggunaan." (Ms 151) Syarat-syarat adalah seperti berikut:
Kegunaan Campuran, mengaktifkan jalan-jalan pada masa yang berlainan hari
Blok pendek, membenarkan kebolehtelapan yang tinggi pejalan kaki.
Bangunan daripada pelbagai peringkat umur dan negeri-negeri pembaikan.
Ketumpatan.
Estetik beliau boleh dianggap bertentangan dengan yang moden, menegakkan lebihan dan kecergasan terhadap perintah dan kecekapan. Beliau sering menyebutkan Greenwich Village New York sebagai contoh masyarakat bandar yang bertenaga. Kampung, seperti banyak komuniti yang sama, mungkin telah dipelihara, sekurang-kurangnya di bahagian, oleh penulisan dan aktivisme beliau. Buku ini juga memainkan peranan utama dalam pembangunan bandar Toronto di Kanada, di mana Jacobs telah terlibat dalam kempen untuk menghentikan Lebuhraya Spadina. [2]


THE IMAGE OF THE CITY BY KEVIN LYNCH

Lynch mengkaji di Yale University, Taliesin (studio) di bawah Frank Lloyd Wright, Rensselaer Polytechnic Institute, dan menerima ijazah Sarjana Muda dalam perancangan bandar dari MIT pada tahun 1947. [1] Beliau bekerja di Greensboro, NC sebagai perancang sebuah bandar tetapi telah direkrut untuk mengajar di MIT oleh Lloyd Rodwin. Beliau memulakan syarahan di MIT pada tahun berikutnya, menjadi penolong profesor pada tahun 1949, telah bertempoh sebagai profesor bersekutu pada tahun 1955, dan menjadi seorang profesor penuh pada tahun 1963.
Lynch memberikan sumbangan bidang perancangan bandar melalui penyelidikan empirikal mengenai bagaimana individu melihat dan menavigasi landskap bandar. Buku-buku beliau meneroka kehadiran masa dan sejarah dalam persekitaran bandar, bagaimana persekitaran bandar mempengaruhi kanak-kanak, dan bagaimana untuk memanfaatkan persepsi manusia bentuk fizikal bandar-bandar dan wilayah sebagai asas konsep bagi reka bentuk bandar yang baik.
Selari dengan kerja akademik beliau, Lynch mengamalkan perancangan dan reka bentuk bandar dalam perkongsian dengan Stephen Carr, dengan siapa beliau mengasaskan Carr Lynch Associates di Cambridge, Massachusetts. Lynch meninggal dunia di rumah musim panas di Vineyard Martha pada tahun 1984.


Dalam buku ini, Lynch berhujah bahawa orang dalam situasi timur bandar diri mereka dengan cara peta mental. Beliau membandingkan tiga bandar Amerika (Boston, Jersey City, dan Los Angeles) dan melihat bagaimana orang menyesuaikan diri di bandar-bandar. Satu tanggapan pusat dalam buku ini adalah bahawa kebolehbacaan (juga dipanggil imageability dan penglihatan). Kebolehbacaan bermakna melanjutkan ke skap bandar boleh 'membaca'. Orang yang bergerak melalui bandar terlibat dalam cara-dapatan. Mereka perlu mampu untuk mengiktiraf dan mengatur elemen bandar ke dalam corak yang koheren. "Dalam proses cara-dapatan, pautan strategik adalah imej alam sekitar, gambar teritlak mental fizikal dunia luar yang dipegang oleh seseorang individu. Imej ini merupakan produk kedua-dua sensasi serta-merta dan memori pengalaman lalu, dan ia digunakan untuk mentafsir maklumat dan membimbing tindakan "(ms 4). Lynch mencadangkan bahawa peta ini mental terdiri daripada lima elemen: (1) laluan: laluan bersama-sama orang yang bergerak di seluruh bandar; (2) tepi: sempadan dan pecah kesinambungan; (3) daerah: kawasan yang dicirikan oleh ciri-ciri biasa; (4) nod: tempat-tempat strategik tumpuan untuk orientasi seperti dataran dan simpang; dan (5) tanda: mata luaran orientasi, biasanya objek mudah identifyable fizikal dalam landskap bandar. Daripada kelima-lima elemen, laluan penting terutamanya mengikut Lynch, kerana ini menganjurkan mobiliti bandar.

Peta yang jelas mental persekitaran bandar diperlukan untuk melawan ketakutan sentiasa menjulang kekeliruan. Peta mental dibaca memberi orang rasa penting keselamatan emosi, ia adalah rangka kerja untuk komunikasi dan organisasi konseptual, dan meningkatkan kedalaman dan intensiti pengalaman manusia seharian. Itu, bandar itu sendiri adalah simbol berkuasa masyarakat kompleks, berhujah Lynch. Satu imej alam sekitar mempunyai tiga komponen: identiti (pengiktirafan elemen bandar sebagai entiti yang berasingan), struktur (hubungan elemen bandar objek lain dan pemerhati), dan makna (nilai praktikal dan emosi kepada pemerhati). Ia adalah penting bahawa elemen-elemen bandar tidak rapat-rapat direka ke terperinci tepat dan muktamad tetapi membentangkan suatu perintah yang terbuka. Penduduk di kawasan bandar perlu dapat aktif membentuk cerita mereka sendiri dan mewujudkan aktiviti baru. Lynch membentangkan karyanya sebagai agenda untuk pereka bandar. Mereka harus reka bentuk bandar dalam apa-apa cara yang ia memberi ruang untuk tiga 'pergerakan' berkaitan: pemetaan, pembelajaran, membentuk. Pertama, orang harus mampu untuk memperoleh peta yang jelas mental persekitaran bandar mereka. Kedua, rakyat perlu dapat belajar bagaimana untuk menavigasi dalam persekitaran ini dengan latihan. Ketiga, orang mesti mampu untuk mengendalikan dan bertindak ke atas persekitaran mereka.


Pada pandangan saya buku ini adalah satu kerja yang berharga yang luar biasa untuk memahami bagaimana orang melihat, mendudukinya dan bergerak dalam landskap bandar. Ia menunjukkan bahawa ruang bandar tidak hanya terdiri daripada ciri-ciri fizikal tetapi juga oleh perwakilan dalam imej mental. Mobiliti bukan sekadar (potensi) pergerakan bebas mengalir tetapi bergantung kepada keupayaan penstrukturan dan mengenal pasti alam sekitar melalui bantuan peta mental. Kerja Lynch 'telah berpengaruh kepada ramai. Teori postmodernity Fredric Jameson (1991) misalnya merujuk kepada Lynch apabila beliau berhujah bahawa peta kognitif adalah satu cara untuk menangani kerumitan masyarakat dengan merapatkan 'objektif dan abstrak representasi ruang, dan subjektif pengalaman kewujudan' ruang hidup '. Lynch juga boleh dilihat sebagai pelopor kepada tesis berpengaruh oleh Henri Lefrebvre dari tahun 1974 bahawa ruang tidak hanya 'di luar sana' sebagai entiti matematik atau kategori keutamaan tetapi sentiasa sosial yang dihasilkan. Kerja Lynch 'mempunyai implikasi yang banyak untuk reka bentuk bandar dan menimbulkan pelbagai soalan mengenai peranan hadir teknologi media mudah alih dan locative dalam konteks bandar.

Satu soalan itu dilanjutkan kepada mana cara mencari perubahan dari penghalaan diri kepada unsur-unsur bandar kebanyakannya 'objektif untuk menjadi semakin subjektif melalui teknologi media locative. Kami adalah jauh lebih mampu berbanding sebelum ini untuk "menulis" bandar dengan pengalaman kita sendiri subjektif dan berkongsi dengan orang lain melalui media mudah alih. Satu jawatan baru-baru ini oleh Martijn de Waal membincangkan isu ini 'semantik cara-dapatan'. Elemen penglihatan adalah penting di sini. Lynch sedang bercakap tentang elemen bandar yang dilihat secara umum kepada semua orang. Tetapi apa yang berlaku apabila orang semakin bergantung kepada mata swasta dan aneh orientasi melalui peranti mudah alih mereka? Media Locative menambah lapisan tidak kelihatan makna sosial ke bandar yang hanya boleh dilihat melalui antara muka yang berbeza (skrin mudah alih), boleh diakses kepada orang lain di tempat lain, walaupun sering sahaja kepada mereka yang merupakan anggota perkhidmatan atau komuniti. Apakah ini bermakna untuk tanggapan kebolehbacaan umum, watak awam dan swasta imej mental, dan sosial kemasukan / pengecualian?

Di samping itu, penekanan Lynch pada kebolehbacaan jelas persekitaran bandar menimbulkan beberapa soalan penting tentang kecenderungan semasa untuk menepukan landskap bandar dengan maklumat. Apa yang berlaku kepada kebolehbacaan keseluruhan bandar apabila setiap bangunan, objek, dan tempat mahu untuk berkomunikasi dan mengumumkan kewujudannya kepada kami dengan menjerit "I Am Here, Lihatlah Pada Me!"? Sejauhmana akan peranti mudah alih dan locative datang untuk bertindak sebagai penapis untuk menangani dengan torrent maklumat, atau sebenarnya menjadi sebahagian daripada masalah sendiri?

Satu lagi isu yang dibesarkan oleh Lynch 'kerja adalah soalan yang kekal serendipity (akhir), jadi sering dibincangkan berhubung kepada media mudah alih dan perkhidmatan berasaskan lokasi. Adakah perkhidmatan locative melemahkan potensi untuk penerokaan dan pertemuan yang tidak diduga dengan tempat-tempat orang ramai dan baru, apabila pergerakan kami dibimbing dan matlamat berorientasikan? Lynch dirinya merasakan kekeliruan itu adalah punca ketakutan dan kebimbangan, dan telah mendakwa bahawa "[t] o menjadi benar-benar hilang mungkin satu pengalaman yang agak jarang bagi kebanyakan orang di bandar moden" (ms 4). Namun, di bawah keadaan terkawal beliau mengakui bahawa "terdapat beberapa nilai dalam membingungkan, labirin, atau kejutan dalam persekitaran" (ms 5).

Kerja Lynch turut memperkenalkan satu soalan yang amat relevan pada masa kini. Adakah keupayaan kita untuk orientasi dan cara mencari sesuatu yang kita belajar (dan itu boleh belajar meninggalkan juga apabila kita keadaan luar ini ke navigasi peranti GPS kami, lihat posting awal di blog ini di sini, sini, sini, dan di sini), atau adakah ia semula jadi untuk rakyat serta haiwan lain? Lynch mengambil pendirian yang jelas apabila dia berkata "ia kini seolah-olah tidak mungkin bahawa terdapat mana-mana mistik" naluri "cara-dapatan" (ms 3), tetapi yang seolah-olah membalas dengan bukti terbaru biologi untuk migrasi burung contoh.

Akhirnya, beberapa kenyataan yang lebih kritikal. Lynch terutamanya menekankan peranan erti visual. Beliau berkata bagaimana orang mencari jalan mereka di bandar dengan bergantung pada penglihatan. Fakulti lain seperti pendengaran dan juga berbau kurang dalam karyanya. Sesetengah penulis kemudian telah menekankan peranan bunyi dalam mengalami bandar (contohnya Paul DuGay mengenai Walkman; Michael Bull mengenai telefon mudah alih sebagai peranti audio; Caroline Basset, dan De Jong & Schuilenburg dalam isu khas Majalah Terbuka tentang bunyi) . A peninggalan berkaitan dalam analisis Lynch 'pengalaman bandar adalah peranan media secara umum dan teks khususnya. Ini adalah ganjil kerana Lynch begitu jelas menggunakan istilah kebolehbacaan dalam kerjanya. Sudah tentu ia boleh membalas bahawa media tidak memainkan apa-apa peranan yang besar dalam konteks bandar pada masa menulis buku ini (1960) tetapi ini tersasar titik bahawa bandar sejak dari awal lagi mereka telah tertulis oleh tanda-tanda dan media, sebagai Malcolm McCullough begitu jelas ditunjukkan dalam ucaptama beliau di The Mobile City 2008. Seorang penulis awal moden seperti Walter Benjamin misalnya sudah kelihatan pada hubungan antara media cetak dan bandar, dan menekankan bahawa bandar moden semakin dikuasai oleh "skrip-imej". "Skrip - telah dijumpai, dalam buku ini, berlindung di mana ia boleh membawa kewujudan autonomi - pitilessly diseret keluar ke jalan oleh iklan dan tertakluk kepada heteronomies kejam huru-hara ekonomi", kata beliau dalam esei dipanggil "Audit disaksikan Buku ".

Namun, "Imej City" adalah karya klasik dan boleh membaca semula sebagai karya segar di zaman ini. Bahagian pemetaan / pembelajaran / membentuk Lynch juga boleh digunakan sebagai persoalan penting yang boleh dikemukakan untuk setiap projek media locative. Sejauhmana melakukan media locative tepat atau insightfully memetakan persekitaran kita (pengalaman)? Untuk sejauh manakah media locative mengajar kita untuk melihat dan mengalami persekitaran kita? Sejauhmana adakah media locative membolehkan kita untuk membentuk dan mengubah persekitaran kita?.


No comments:

Post a Comment